Om nooit te vergeten, de beste feiten over de: Rover SD1
Er zijn van die auto’s die iets magisch hebben waardoor je ze niet snel zult vergeten. Een daarvan is de Rover SD1. Deze serie van luxe auto’s werd geproduceerd door de toenmalige Britse autoproducent British Leyland in de periode van 1976 tot 1986. De SD1 was destijds de opvolger van de Rover P6 maar ook de Triumph 2000/2500. Een jaar na zijn lancering won de SD1 zelfs de titel van Europese Auto van het Jaar. Wij hebben de meest belangrijke feiten over de Rover SD1 op een rijtje gezet.
Wat je moet weten over de Rover SD1
De SD1 is ontworpen door een speciaal team van ingenieurs van zowel Rover als Triumph dat onder leiding stond van David Bache. Bij de aanvang van het project kreeg dit de naam RT1 mee, dat stond voor Rover Triumph 1. Later werd de naam van deze bijzondere auto omgevormd naar SD1, dat staat voor Specialist Division Number 1.
De auto kreeg een opvallend design, waarbij de ingenieurs inspiratie hadden opgedaan bij onder andere de Ferrari Daytona en het concept voor de Pininfarina BMC 1800, dat ook model stond voor de iets minder uitgesproken Citroën CX1. De SD1 was een glamoureuze hatchback waarbij de grote glazen achterklep het meest opvallende detail was. De auto had een enigszins futuristische uitstraling en had ook wel iets weg van een fastback.
De SD1 werd geleverd met verschillende motoren. Als eerste kwamen de Britten met een 3.5 liter achtcilinder op de proppen. Deze krachtbron met 155 pk en een top van 200 kilometer per uur, was gekoppeld aan een automatische versnellingsbak van Borg Warner. Later volgden een 2.0 liter viercilinder, een of 2.3 liter en 2.6 liter zescilinder. De zescilinders kwamen overigens uit de Triumph fabriek.
De SD1 had een aantal innovatieve snufjes, zoals elektronische brandstofinjectie, een digitaal dashboard, een boordcomputer, en zelfs een spraaksynthesizer. Voor die tijd was dit dan ook een zeer vooruitstrevend model. Andere bijzondere details waren de onafhankelijke wielophanging, de schijfremmen voor, en de stuurbekrachtiging.
De SD1 benaderde het niveau van de Mercedes 280 SE en de Jaguar XJ6 4.2, maar was wel een stuk goedkoper. De auto was dan in de begin fase een groot succes. Dit was echter vooral in Europa het geval. In landen als de VS en Australië deed het model het veel minder goed.
Het model kende ook diverse problemen. Zo was door geldproblemen, de kwaliteit niet helemaal wat je van zo’n auto zo verwachten. Ook had de Britse autoproducent last van verschillende stakingen in die tijd, waardoor leveringen lang op zich lieten wachten. Bovendien zat ook de concurrentie, met name uit Duitsland, niet stil. Zo had Audi bijvoorbeeld in dezelfde periode de Audi 100 gelanceerd. Hierdoor nam ook de populariteit in Europa af en het model werd dan ook uiteindelijk in 1986 vervangen door de Rover 800 serie.
Wat kun je met Streetview?
Google Street View, kortweg Streetview genoemd, is een hulpmiddel van Google, waarmee de gebruiker 360 graden panoramafoto’s op straatniveau kan bekijken. Het is een aanvulling op de producten Google Maps en Google Earth.
Op de deze manier kun je bijna overal ter wereld virtueel door straten lopen. Daarnaast kun je ook allerlei bezienswaardigheden zoals musea, historische gebouwen en natuurwonderen, waar dan ook bekijken op jouw mobiele device of computer.
Een heel praktische toepassing van Streetview is dat je ook bedrijven zoals winkels of restaurants die je wilt gaan bezoeken, vooraf kunt bekijken. Heel handig natuurlijk, want zo heb je vast een herkenningspunt.
Je kunt met Streetview ook terug in de tijd gaan met de historische Street View-beelden. Zo kun je dus zien hoe een bepaalde straat of wijk door de jaren heen is veranderd. Wat ook leuk is, is om je eigen 360 graden afbeeldingen maken die je vervolgens kunt toevoegen aan Google Maps. Als je de beelden van Streetview wilt printen of delen met anderen, is dit ook mogelijk.
Kortom Streetview is allereerst een heel leuke maar ook een heel handige manier om de wereld om je heen te verkennen, gewoon vanaf je eigen mobiel of computer.
Wat heb je nodig om je auto te chippen?
Je auto chippen is een manier om meer vermogen uit je auto te halen. Andere voordelen die je auto chippen oplevert zijn een lager brandstofverbruik, en een beter rijcomfort. Uiteraard zijn er wel kosten aan verbonden. Deze hangen voornamelijk af van het merk en model auto en het type motor, maar houd rekening met een paar honderd Euro.
Je kunt als particulier ook zelf je auto chippen, mits je hier natuurlijk voldoende kennis van hebt. Wat je dan nodig hebt is een draagbaar chiptuning apparaat. Er zijn diverse chiptuning merken, die deze produceren en verkopen.
Hiervoor moet je wel weten welke manier van auto chippen voor de jouwe geschikt is. Er zijn namelijk verschillende manieren van chiptuning. Zo heb je chiptuning van het motormanagement, BDM-tuning, OBD-tuning, Bench-tuning en Gaspedaal-tuning.
Niet ieder merk en model is voor iedere vorm van auto chippen geschikt. Daarom moet je eerst uitzoeken welke voor jouw auto geschikt is. Je kunt dit online doen op de website van een tuning specialist.
De beste manier is natuurlijk om een betrouwbare chiptuning specialist in je eigen regio te zoeken, die je hierin goed kan adviseren op en die de werkzaamheden kan uitvoeren.
Help een steenmarter in de auto
De steenmarter is in ons land een beschermde diersoort, die echter enorm veel schade kan aanrichten, ook aan je auto. De ruimte onder de motorkap is namelijk een geliefde schuilplek voor het beest. Met zijn vlijmscherpe tanden kan de steenmarter leidingen en kabels beschadigen waardoor gevolgschade kan ontstaan. Maar wat kun je ertegen doen?
Als je aangevreten etensresten of krabsporen onder de motorkap aantreft, heb je vrijwel zeker bezoek gehad van een steenmarter. Het is dan zaak om direct actie te ondernemen om schade te voorkomen.
Zo jaag je steenmarter auto uit:
Een steenmarter oriënteert zich op geuren dus je moet als eerste de ruimte onder de motorkap reinigen. Daarna spuit je hem met een speciale anti-steenmarter-spray. Deze verspreidt een geur waar de steenmarter niet van houdt en geeft ook de kabels en leidingen een vieze smaak.
Je kunt ook een pluk hondenharen in een panty doen en onder de motorkap leggen. De geur van een hond zal de steenmarter afschrikken.
Daarnaast zijn er ook afschriksetjes te koop die op stroom werken. Deze zijn voorzien van batterijen en zijn eenvoudig in te bouwen. Hierbij worden op verschillende plaatsen metalen plaatjes gemonteerd. Zodra de steenmarter zo’n plaatje raakt, krijgt het dier een schokje.
De belangrijkste voorwaarden van een ANWB autoverzekering
Iedere autobezitter is verplicht om een autoverzekering af te sluiten. Je hebt hierbij veel keuzemogelijkheden. Een daarvan is een ANWB autoverzekering. Wat de mogelijkheden en belangrijke voorwaarden van een ANWB autoverzekering zijn, hebben we voor jou op een rijtje gezet.
Dekkingsmogelijkheden
Allereerst heb je bij het afsluiten van een ANWB autoverzekering drie dekkingsmogelijkheden: WA, WA+ en All Risc.
Standaard dekkingen
Bij WA oftewel Wettelijke Aansprakelijkheid, is alleen de schade die je bij anderen hebt veroorzaakt gedekt. Bij WA+, ook wel beperkt casco genoemd, heb je ook dekking bij diefstal, aanrijding dier en ruitschade. Bij All Risc oftewel volledig casco, is ook de schade aan eigen auto gedekt en heb je een aanschafwaarde garantie.
Aanvullende dekkingen
Bij een ANWB autoverzekering kun je als extra voor een inzittenden verzekering en rechtsbijstand verzekering kiezen.
Bonus-Malus regeling
Bij de ANWB Autoverzekering bouw je ieder jaar dat je zonder schade rijdt, een schadevrij jaar waardoor je no-claimkorting stijgt. Deze kan oplopen tot maximaal 80%.
ANWB Veilig Rijden Autoverzekering
Naast de reguliere ANWB autoverzekering, kun je ook voor de Veilig Rijden Autoverzekering kiezen. Hierbij download je een app die jouw rijstijl bepaald. Hoe veiliger je rijdt, des te hoger jouw korting wordt (maximaal 30 procent).
Waarin is Andy van der Meijde nog actief?
Veel profvoetballers worden na hun carrière trainer van een voetbalelftal. Dit is niet voor iedereen weggelegd. Neem nu Andy van der Meijden die in de beginjaren van de 20e eeuw furore maakte bij voetbalclubs als Ajax, Inter Milaan, Everton en PSV. Wat is er nu van hem terecht gekomen?
Grapjas
Andy van der Meijde was nu niet bepaald de perfecte prof. Het was een grapjas die zijn medespelers, tegenstanders en het publiek graag in de maling nam. Na zijn spelersloopbaan koos hij niet voor het trainersvak, maar voor een loopbaan in de media.
Hij was in tal van programma’s te zien zoals Jouw vrouw- Mijn vrouw Vips, Sterren dansen op het ijs en Sterren springen te zien. De grootste successen bereikte hij met zijn partner Melissa. Zij hadden hun eigen realitysoap op zowel SBS6 als RTL5, waarin het dagelijkse leven van zijn familie werd gevolgd.
Andy is ook al jaren succesvol op YouTube met zijn serie Bij Andy in de auto. Hierin nodigt hij bekende voetballers, artiesten en influencers uit voor een goed gesprek. Inmiddels wordt dit ook uitgezonden op RTL7.
Inmiddels is Andy van der Meijde één van de vaste gasten bij Veronica Offside en is hij samen met Wesley Sneijder te zien in Andy VS Wesley: Scoren in de Kelderklasse.
Kun je de RDW tennaamstellingscode opvragen?
Als je jouw auto wilt verkopen en je hebt een kentekenbewijs op creditcardformaat, hoort hier een RDW tenaamstellingscode bij. Deze heb je nodig om de auto over te schrijven bij verkoop, maar ook om het kenteken bijvoorbeeld te schorsen. Als je de code bent kwijtgeraakt, kun je bij de RDW een nieuwe aanvragen.
Zo vraag je een RDW tenaamstellingscode aan
Je kunt online heel eenvoudig een nieuwe RDW tenaamstellingscode aanvragen. Staat de auto op je naam, dan heb je hiervoor een DigiD nodig. Staat de auto op naam van je bedrijf, dan moet je jouw eHerkenning bij de hand hebben. Het downloaden gaat als volgt:
Op de website van de RDW druk je op de knop ‘Tenaamstellingscode direct downloaden’. Hierna log je in jouw DigiD of eHerkenning. Zodra je bent ingelogd, kun je een nieuwe tenaamstellingscode aanvragen. Je kunt de kosten afrekenen via iDEAL.
Binnen enkele minuten zul je al een tweetal e-mails van de RDW ontvangen. In de tweede staat de link naar de nieuwe RDW tenaamstellingscode vermeld. Het kan zijn dat je bij het downloaden weer opnieuw moet inloggen met jouw DigiD of eHerkenning. De oude RDW tenaamstellingscode is op dat moment niet meer geldig.